آموزش مدارمنطقی قسمت دوم

آموزش مدارمنطقی قسمت دوم

آموزش مدارمنطقی قسمت دوم,وارد دنیایی جدید و زیبا شو و از تکنولوژی لذت ببر.

آموزش مدارمنطقی قسمت دوم

 در آموزش قبلی با یکدیگر در مورد جبر بولی و مراحل ساخت مدار صحبت کردیم حال میخواهیم مراحل ساخت مدار را جزئی‌تر مطالعه کنیم یک کشیدن جدول حالت شما باید با استفاده از تحلیل سوال تعداد ورودی ها و خروجی ها را تعیین کنید سپس به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها ستون کشیده و تمام حالات ممکن را بنویسید.سپس طبق فرض های سوال خروجی را پر کنید.نحوه پیدا کردن عبارت جبری یک جدول حالت بسیار ساده است.تنها کافی است ۱ های خروجی جدول را در نظر گرفته و طبق ورودی آن عبارت جبری را بنویسید.

در صورتی که یک ورودی صفر بود آن را نات کرده، با دیگر ورودی‌ها اند کرده و با دیگر عبارت ها اور میکنیم به مثالهای زیر توجه کنید.

مثال اول:می خواهیم مداری طراحی کنیم تا در صورتی که فقط یکی از دو ورودی آن یک شود خروجی یک شود یعنی اگر دو ورودی صفر یا یک بود خروجی صفر شود جدول حالت این مدار را کشیده و عبارت جبری آن را بنویسید

ابتدا تعداد ورودی ها و خروجی ها را مشخص می کنید و به همین تعداد ستون می کشیم کل حالت ممکن ما چهار حالت است 00 01 10 11 حالا طبق ورودی های تمام خروجی ها را مشخص میکنیم یعنی اگر یک و یک بود خروجی باید چند شود اگر یک و صفر بود خروجی باید چند شود و ... .

حال به خروجی ها نگاه می کنیم کدام یک از خروجی ها یک شده‌اند؟خروجی ۰۱ و ۱۰ در این حالت A و B چه حالاتی داشته اند A.B' و B.A' پس عبارت جبری آن به صورت زیر خواهد شد.البته باید دید که آیا عبارت جبری نوشته شده ساده تر هم می شود یا نه که در عبارت زیر چنین چیزی اتفاق نمی افتد

در ضمن این را بگویم که به عملگر بالا ایکس اور می گویند و نماد آن مانند زیر است.

مثال دوم مدار رای اکثریت:

می‌خواهیم مداری طراحی کنیم که وقتی که دو تا از سه ورودی آن یک شد خروجی یک شود جدول حالت و عبارت جبری آن را بنویسید.

دوباره مانند قبل عمل می کنیم جدول حالت ان را می کشیم و سپس عبارت جبری آن را می نویسیم. این سوال مهم ترین نکته ای که دارد ساده کردن عبارت جبری آن است که می توانیم مانند زیر عمل کنیم.

نظرات شما مایه دلگرمی ماست.

سوالاتتان را با ما به اشتراک بگذارید تا به سرعت جواب آن را دریافت کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 5 بهمن 139720:27محمد حسین حقیقی
آخرین مطالب